Blog

2025. március 1-jétől jelentős mértékben emelkednek a kishajók szemle díjai Magyarországon, az Építési és Közlekedési Minisztérium új rendelete értelmében. Az új díjszabás a hajó hosszától függően az alábbiak szerint alakul:

Hajónkat időről időre vizsgáztatnunk kell, ez a hajólevél érvényességének a feltétele. A szemlét a hajózási hatóság munkatársai végzik, a nagyobb magyar tavakon és folyókon heti rendszerességgel. Évi néhány alkalommal a horvát tengerparton is vannak szemlék. Előfordul azonban, hogy a meghírdetett szemle alkalmak nem megfelelőek számunkra.

Évről évre növekszik a külföldről behozott használt hajók száma. A hajó kiválasztása, a kiutazás és a behozatal logisztikai kérdései mellett érdemes a jogszabályokkal is tisztában lennünk.

Tavaly fontos változás történt a hajós jogszabályokban: immár 20 lóerős motorral felszerelt csónakot is vezethetünk hajólevél és kishajó vezetői engedély nélkül. Persze csak szabályosan.

A hajóvásárlások alapvető kérdése a kikötőhely megszerzése lett. Gyakorlatilag mindenütt várólistákkal találkozunk. A kikötőhely átvételéhez kreatív jogi megoldásokra van szükség.

Egy kacifántos bírósági eljárás után újra elfogadottak a horvát ICC okmányok. Az Alkotmánybíróság megsemmisítette a lakcím korlátozást, a korábbi ügyeket pedig felülvizsgálják.